Zdjęcia na stronie internetowej a rzeczywistość - czy zawsze idą w parze?
Podczas robienia zakupów w sklepach e-commerce trzeba jednak zdawać sobie sprawę z pewnych technologicznych ograniczeń. Dotyczą one choćby kolorystyki kupowanych produktów.
Dlaczego na przykład meble lub osłonki na doniczki nie zawsze mają dokładnie taki sam odcień na zdjęciu co w rzeczywistości? O tym opowiemy w dzisiejszym artykule.
Fotografia - czy wiernie odtwarza rzeczywistość?
Przyjęło się uważać fotografię za sztukę, która w najdoskonalszy sposób oddaje otaczającą nas rzeczywistość. Precyzyjnie odwzorowuje przedmioty, pokazuje ludzi i pejzaże.
Choć obiekty fotograficzne wydają się najczęściej znacznie bardziej realne niż na obrazach lub grafikach, to wciąż mamy do czynienia z pewnymi przekłamaniami.
Szczególnie dużo problemów pojawia się w przypadku wykorzystania kolorów w fotografii. Zależą one od wielu zmiennych, związanych z procesem robienia zdjęć, postprodukcji, wykorzystanego sprzętu oraz finalnie indywidualnej percepcji osoby patrzącej na zdjęcie.
Każdy widzi bowiem kolorów nieco inaczej. Informacje na temat barw docierają do naszego mózgu, który następnie przetwarza je i dopiero wtedy przekazuje komunikat, jaki kolor widzimy. Postrzeganie nie ma zatem związku z długością fal ani realnym kolorem światła odbitego.
Fotografowanie produktowe - dążenie do odtwarzania świata
Wróćmy jednak do samych zdjęć. O ile minimalizacja rozbieżności kolorystycznych między fotografowanym obiektem a jego odwzorowaniem na zdjęciu nie ma większego znaczenia w fotografii artystycznej, to już przy zdjęciach produktowych do sklepów internetowych jest niezmiernie ważna.
Pokazany kolor wpływa bowiem często na decyzje zakupowe klientów, którzy nie mają możliwości obejrzenia produktu na własne oczy przed kliknięciem przycisku „kup teraz”. Przekłamania mogą zatem rodzić sporo kontrowersji.
Co zatem wpływa na kolory w fotografii produktowej? Czy zawsze barwa na zdjęciu ma szansę być niemal identyczna, jak ta w rzeczywistości?
Przekłamania kolorystyczne w zdjęciach produktowych - skąd się biorą?
Podstawową kwestią przy odtwarzaniu konkretnych kolorów w fotografii jest oczywiście sprzęt. Już bowiem na tym etapie niejednokrotnie pojawiają się spore ograniczenia. Niekiedy można je później skorygować przy pomocy programów do obróbki zdjęć, co pozwala uzyskać jak najbardziej zbliżone do rzeczywistego barwy.
Równie ważna jest także ilość dostępnego światła. Zdjęcia wykonywane w cieniu mogą mieć zupełnie inne kolory niż te, robione w jaskrawym i mocnym świetle.
W tym miejscu warto zwrócić uwagę na istotną rzecz, która dotyczy również robienia zdjęć produktowych wyposażenia do ogrodów takiego, jak nasze zestawy mebli ogrodowych.
Zdjęcia produktowe mogą mieć różne funkcje. Niektóre z nich wykonuje się w studio, przy idealnie ustawionych lampach i precyzyjnym doświetleniu każdej części mebla. W ten sposób można uzyskać jak najwierniejsze odtworzenie koloru każdego z krzeseł, foteli lub stolików.
Niekiedy jednak, oprócz pokazania samego wyposażenia, pragniemy wpisać je w szerszy kontekst, na przykład zaprezentować jak dana sofa będzie się prezentować na tarasie lub bezpośrednio w ogrodzie. W warunkach plenerowych ilość światła bywa różna, co wpływa na odbiór produktu. Dodatkowo nie można zapominać o tym, że żaden przedmiot nie jest w plenerze odizolowany od innych, kolory wzajemnie na siebie oddziałują, co może też prowadzić do pewnych przekłamań.
Niedoskonałości sprzętowe vs kolory ze świata realnego
Na koniec zostawiliśmy jeszcze jedną, istotną kwestię. Przekłamania kolorystyczne między zdjęciem na stronie sklepu internetowego a rzeczywistością nie muszą być zawsze związane z samą fotografią produktową, jej jakością i miejscem wykonania.
Równie ważny jest także sprzęt, na którym ogląda się zdjęcia. Na odbiór kolorów wpływa jakość matrycy monitora i współpracującej z nią elektroniki. Trzeba też pamiętać, że do prawidłowego wyświetlania barw niezbędne jest regularne kalibrowanie monitorów. Standardowo zaleca się przeprowadzanie kalibracji raz w miesiącu. Warto jednak zapoznać się z zaleceniami producenta. W niektórych przypadkach powinno się bowiem wykonywać ją częściej, aby mieć pewność, że wszystko wyświetla się poprawnie.
Rzeczywistość vs zdjęcia na komputerze - pewna doza umowności
Zdjęcia produktowe mają za zadanie przedstawić jak najwierniej rozmaite przedmioty, oferowane do sprzedaży w przestrzeni e-commerce. Warto jednak zdawać sobie sprawę z tego, że niekiedy nawet pomimo zastosowania najwyższej jakości sprzętu oraz przeprowadzenia profesjonalnej obróbki, kolorystyka produktów może różnić się od tej w rzeczywistości.
Oczywiście rozbieżności nie powinny być ekstremalnie duże. Białe krzesło nie może przecież mieć na zdjęciu koloru żółtego lub pomarańczowego. Dobrze jednak mieć w pamięci opisane powyżej kwestie i zostawić sobie podczas zakupów online pewien margines tolerancji.